top of page

Fotografi som hobby

Fotografi for meg er å finne et utsnitt av virkeligheten i form av en situasjon, en omgivelse eller liknende og se det gjennom kameralinsen.


Jeg fikk mitt første kamera i konfirmasjonsgave da jeg var 15 år. Et Nikon D3200 som fulgte meg i mange år, og som bidro med en fair share av eksponeringer. Jeg syntes det var utrolig spennende å eksperimentere med utsnitt, vinkler og oppsett, og forsøkte alltid å finne et bildeobjekt blant de omgivelsene jeg hadde. Natur, omgivelser, kjæledyr og egentlig bare alt jeg kunne ta bilde av.


Skole


Medier og kommunikasjon studiet på videregående var jo bare midt i blinken.

Når jeg så skulle søke meg inn på videregående skole fristet det veldig å gjøre noe annet enn å bare gå studieforberedende og en linje som fokuserte på nettopp kreativitet, film og foto passet jo meg midt i blinken. Nå kunne jeg kombinere hobby med utdanning.


Her fikk jeg den teori som kunne gjøre fotograferingen til noe mer enn bare å knipse vilkårlig rundt og litt tilfeldig få til et godt bilde. Her fikk jeg kunnskaper om bilderedigering i Adobe Photoshop, fotografering i et teoretisk perspektiv og ulike kamerainnstillinger.


Hobby

Etter videregående har fotografering forblitt en interesse som jeg beskjeftiger meg med mye på fritiden. Jeg synes det er veldig godt med en form for kreativt utløp som jeg bare kan tappe inn i når jeg trenger en liten pause fra studier og hverdagsliv.


- Synne


Synne Thorsbakken

bottom of page